CECALA
Pelajaran basa jawa ora mung ana ing
bangko kuliah, nanging uga ana ing SD, SMP, lan SMA. Basa jawa diajarake ing
sekolah-sekolah mung 2jam saben seminggu sepisan. Kayata siswa saiki akeh sing
wis ora ngerti babagan jawa kang trep lan bener. Isane mung muni nggeh kaliyan
boten. Liyane iku wis ora ngerti tindak tanduk, tata krama, lan sopan santun
marang wong sing luweh tuwo saka awake dewe. Jan-Jane Menteri Pendidikan kuwi
ngerti yen basa jawa kuwi penting tumraping wong urip. Ora malah ape di ilangke
saka pelajaran sing ana ing sekolah-sekolah. Luwih becik maneh yen basa jawa
kuwi dadi pelajaran sing utama lan uga melu kanggo ujian nasional.
Jawa saiki bisa diibaratake kaya “Wong
Jawa Ilang Jawane”. Amerga generasi enom saiki asring sing gelem pelajari
seluk-beluk jawa. Bisa diparibasakake saka akehe wong 1000 iku mung ana wong 1
sing gelem pelajari jawa. Lajeng sapa maneh sing bakal nguri-uri jawa lan
nglestarekake, yen ora generasi enom lan miwiti saka awake dewe. Mila kita
dados calon guru Basa Jawa kudu iso ngemban amanat sing wis dadi tanggung
jawabe awake dewe supaya siswa-siswi kuwi mangertosi babagan jawa kang bener
lan jawa bisa tetep lestari, ngrembaka, lan ora dijajah budaya manca nganti
taun-taun salajengipun.
Ing wekdal menika, kula badhe
ngandharaken sekedhik pangertosan ing babagan jawa ingkang pantes kangge
pamulangan wonten sekolah-sekolah.
Perangan Kang Cocog Ing Pamulangan
A.
Unda-usuking Basa Jawa
Unda-usuking basa jawa iku ana 8
tataran, yaiku :
I.
Ngoko
utawa Jawa Dwipa, iku guneme bocah pada bocah. Wong tuwa marang wong nom kang
ora ngajeni, bendara marang abdine.
Tuladha :
Aku arep menyang pasar, kowe tunggua omah.
II.
Ngoko-andap
ana loro, yaiku :
a.
Antya-basa,
iku pamore tembung ngoko karo krama inggil, ora ngramakake ater-ater lan
panambang.
Tuladha :
Sliramu apa ora tindak menyang kantor ?
b.
Basa-antya,
iku pamore tembung ngoko, krama lan krama inggil, ora ngramakake ater-ater lan
panambang.
Tuladha :
Yen panjenengan wis kagungan wekdal, mbok ya maringi serat.
III.
Basa
madya ana telu, yaiku :
· Madya-ngoko, iku pamore tembung madya
karo ngoko, ater-ater lan panambange uga ngoko. Tembung “kowe” dadi “dika”.
Tuladha :
Dika kok sajak kesusu ngajak mulih kula, onten prelune napa ta ?
· Madyantara meh pada karo madya-ngoko,
bedane mung tembung “kowe” dadi : mang, samang utawa sampeyan.
Tuladha :
Sampeyan rak empun duwe tumbak sing luwih apik ta ?
· Madya-krama, iku pamore tembung madya,
krama lan krama inggil, nanging ora ngramakake ater-ater lan panambang.
Tuladha :
Pakne, wanci ngeten kok empun ajeng tindak teng kantor, napa kathah padamelan ?
IV.
Basa
krama ana telu, yaiku :
a)
Krama-lugu,
tembung-tembunge kabeh krama, ater-ater lan panambange uga krama.
Tuladha :
Kala wingi sampeyan rak empun kula criyosi, bilih kula boten saged dateng
saderengipun jam sadasa.
b) Muda-krama, pamore tembung krama karo
krama inggil, ngramakake ater-ater lan panambang.
Tuladha :
Manawi panjenenganipun ibu marengaken, kula badhe nderek.
c)
Wreda-krama
iku awujud tembung-tembung krama, nanging ater-ater lan panambang ora
dikramakake.
Tuladha :
Nak, kabare sampeyan sampun dicriyosi dening Mas Lurah.
V.
Krama-inggil,
wujude kaya muda-krama, bedane mung dumunung ing tembung “kula” dadi : adalem, kawula utawa panjenengan.
Ø Tuladha : Sowan adalem ing ngarsa
panjenengan-dalem, prelu nyadong dawuh-dalem.
VI.
Krama-desa,
iku basane wong-wong desa kang lumrahe pada isih wuta-sastra. Tembung-tembung
kang dienggo krama-desa, yaiku :
v Tembung krama utawa krama-inggil dikramakake
maneh. Kayata : nama dados nami.
v Nganggo tembung-tembung krama inggil
tumrap awake dewe. Kayata : asta kula
v Nganggo tembung-tembung Kawi, kayata :
yoga sampeyan.
v Mirid kaanan, kayata : ambetan-duren.
v Wis nduweni teges dewe, kayata : dekeman-dele.
VII.
Basa
kasar, lumrahe kadadean saka pamore tembung ngoko karo tembung kasar, iku
basane wong sing lagi gumilang.
Ø Basa kadaton (basa bagongan), iku
guneme para sentana lan abdining ratu ana ing sajroning kadaton lan ana ing
ngarsane Sang Prabu utawa Pangeran Adipati Anom.
Menawi, basa-basa ing dhuwur cocog
kangge pamulangan SMA. Amergi menawi SMP Nembe pengenalan dasar rumiyin. Nanging,
ing jaman saiki siswa wis cukup menawa ngerti lan bisa ngecakake tatarane basa
jawa ngoko, krama, lan krama inggil. Tataran basa liyane cukup dadi pangerten
bae, ora prelu bisa ngecakake.
B.
Jinise Tembung Jawa
Jinise
Tembung Jawa ana 10, yaiku :
1.
Tembung
aran (kata benda) : omah, hawa,kasusastraan lan sapanunggalane.
2.
Tembung
kriya (verba/kata kerja) : adus,ngarang lan sapanunggalane.
3.
Tembung
watak (adjektiva, kata sifat) : abang
4.
Tembung
panerang-wasesa (adverbia, kata keterangan) : durung, sida, mesti lan
sapanunggalane.
5.
Tembung
sesulih (pronomina, kata ganti) : aku, kowe, deweke lan sapanunggalane.
6.
Tembung
wilangan (numeralia, kata bilangan) : telu, sakodi lan sapanunggalane.
7.
Tembung
ancer-ancer (preposisi, kata depan) : saka, menyang lan sapanunggalane.
8.
Tembung
pangiket (konjungsi, kata sambung) : lan, nanging, sabab lan sapanunggalane.
9.
Tembung
panyilah (partikel, kata sanding) : si, sing, sang lan sapanunggalane.
10.
Tembung
sabawa (interjeksi, kata seru) : ah, o, aduh lan sapanunggalane.
Mesti bae isih akeh tembung-tembung
jawa sing bisa kalebu ing jinis-jinise tembung ing dhuwur, nanging biasane ing
sekolah-sekolah sing diwulangake mung tembung aran, tembung kriya, tembung
watak, tembung keterangan, lan tembung sesulih. Amergi menawi tembung-tembung
liyane ana ing perkuliahan. Tembung-tembung menika cocog kangge pamulangan SMA.
C.
Tembang Macapat, Guru Lagu, Guru Wilangan
lan Guru Gatra
Tembang Macapat ana 11, yaiku :
a.
Kinanti,
awatak : seneng, asih, tresna. Matuke kanggo medarake piwulang, carita kang
ngemu surasa asih-tresna lan asmara.
b.
Pucung,
awatak : kendo, tanpa greget-saut. Matuke kanggo ing carita kang sajak mung ing
sakapenake, tanpa kamempengan.
c.
Asmaradana,
awatak : sengsem, sedih, prihatin. Nanging, prihatin utawa sedih kang marga
ketaman ing lara asmara. Matuke kanggo ing carita kang isi surasa nawung
asmara.
d.
Mijil,
awatak : wedaring rasa. Matuke kanggo ing carita kang isi pitutur, nanging uga
kena tumrap ing carita gandrungan.
e.
Maskumambang,
awatak : nalangsa karanta-ranta. Matuke kanggo medarake rasa-pangrasa kang
ngeres, nggreges, nalangsa karanta-ranta.
f.
Pangkur,
awatak : sereng. Kanggo ing carita kang ngemu surasa sereng, sajak gregeten.
Lumrah uga kanggo ing carita perang.
g.
Sinom,
awatak : gapyak, cocog karo jenenge. Matuk kanggo sesorah, carita kang isi
pitutur.
h.
Dandanggula,
awatak : luwes, resep. Tumrap ing ing carita kang ngemu surasa kapriye bae bisa
matuk, pancen luwesan.
i.
Durma,
awatak : galak, muntab. Matuk kanggo medarake rasaning ati nepsu, ati kadereng
sereng, utawa kanggo ing carita perang.
j.
Gambuh,
awatak : runaket, kulina, wanuh-wani. Matuk kanggo medarake pitutur kang rada
sereng marga wis keduga.
k.
Megatruh,
awatak : sedih-kingkin kaworan nglokro (putus asa). Kanggo medarake rasa
gegetun pungun-pungun, nlangsa keranta-ranta.
Guru Lagu, Guru Wilangan, lan Guru
Gatra
1.
Guru Lagu,
yaiku tibaning swara ing pungkasaning gatra.
2.
Guru
Wilangan, yaiku cacahing wanda saben sagatra.
3.
Guru
Gatra, yaiku cacahing gatra saben sapadha.
Guru lagu, guru wilangan lan guru
gatrane tembang macapat kapratelakake kaya ing ngisor iki :
1.
Kinanti : 8u; 8i; 8a; 8i; 8a;8i
2.
Pucung : 12u; 6a; 8i; 12a
3.
Asmaradana : 8i; 8a; 8e; 8a; 7a; 8u; 8a
4.
Mijil : 10i; 6o; 10e; 10i; 6i; 6u
5.
Maskumambang : 12i; 6a; 8i; 8a
6.
Pangkur : 8a; 11i; 8u; 7a; 12u; 8a; 8i
7.
Sinom : 8a; 8i; 8a; 8i; 7i; 8u; 7a; 8i;
12a
8.
Dandanggula : 10i; 10a; 8e; 7u; 9i; 7a; 6u; 8a;
12i; 7a
9.
Durma : 12a; 7i; 6a; 7a; 8i; 5a; 7i
10.
Gambuh : 7u; 10u; 12i; 8u; 8o
11.Megatruh : 12u; 8i; 8u; 8i; 8o
Menawi tembang macapat guru lagu, guru
wilangan, lan guru gatra cocog kangge pamulangan SMA. Amergi teng SMA sampun
tingkatan nginggil, boten malih tingkatan dasar. Ananging, wong jaman saiki
menawa gawe parikan, geguritan, lan tembang wis ora manut paugeran guru lagu,
guru wilangan, lan guru gatra.
D.
Tembung Garba (Sandi)
Tembung
garba (sandi) iku lumrahe tinemu ana ing Kasusastan kang sinawung ing tembang.
Samangsa ana gatra kang kakehan guru-wilangane, pangripta bisa ngelong cacahe
wilangan iku sarana nggarba tembung loro utawa luwih kang dumunung ana ing
gatra mau.
Menawi
tembung garba cocog kangge pamulangan wonten SMA. Amergi menawi wonten tembung
garba ing tembang utawi geguritan siswa saged mangertosi yen menika tembung
garba.
E.
Tembung Saroja
Saroja ateges rangkep, kembang
tundjung, kembang padma, trate, kumuda, pakadja (pangkadja). Dene tembung
saroja yaiku tembung rangkep kang pada tegese utawa meh pada tegese dianggo
bebarengan. Tuladhane : Aku krungu tembang rawat-rawat ujare bakul si nambewara
manawa Sang Kusumaning Ayu Dewi Kuntinali brangta ing Mandura ngedegake
sayembara pilih.
Menawi tembung saroja cocog kangge
pamulangan wonten SMP. Amergi, menawi tembung saroja boten dipunwucalaken,
lajeng siswa kepanggihan kaliyan tembung saroja saged mawon tembungipun
dipunwalek. Ananging, tembung saraoja menika boten saged dipunwolak-walik
sageleme dewe, kudu manut kalumrahan. Kayata : wadya-bala, ora kena diwalik :
bala-wadya.
F.
Tembung Entar
Tembung
entar, tegese : tembung silihan. Tembung kang ora kena ditegesi mung sawantahe
bae. Manut tegese entar, maksude : manut tegese kang ora mung sawantahe, ora
mung salugune. Kosok baline : manut tegese sing baku, sing salugu, sing
sawantahe. Tuladhane : tembung “kuping”. Ing unen-unen “kuping wajan”. Kuping
iku peranganing anggane manungsa utawa kewan , kalebu pancarita, piranti kanggo
ngrungokake. Paribasan, bebasan lan saloka iku satemene uga kalebu ing
golongane tembung entar, sabab telu-telune pada ora kena mung ditegesi ing
sawantahe bae, kabeh pada mawa surasa kang ora mung salugune bae. Bedane
Paribasan, bebasan lan saloka karo tembung yaiku kabeh ajeg unen-unene,
ananging yen tembung entar unen-unene ora ajeg.
Tembung
entar menika cocog kangge pamulangan wonten SMP, amergi SMP menika nembe
pengenalan dasar kemawon.
G.
Cangkriman
Cangkriman iku tetembungan utawa
unen-unen kang kudu dibatang maksute. Tembunge liya capeyan utawa badean
(bedekan).
Cangkriman iku kena diperang dadi
papat, yaiku :
1.
Cangkriman
kang awujud tembung wancahan. Tuladhane : “Pak bo letus”. Tapak kebo (ana)
lelene satus.
2.
Cangkriman
kang awujud pepindan utawa irib-iribing barang. Tuladhane : “Sega sakepel
dirubung tinggi”. Artine : nanas
3.
Cangkriman
kang ngemu surasa blenderan. Tuladhane : “Wong wudunen iku sugih pari”. Tembung
“pari” maksute : wancahane tembung paringisan. Pancen wong wudunen iku kerep
pringisan ngrasakake larane, yaiku manawa wudune nuju kesenggol ing apa-apa.
4.
Cangkriman
liya-liyane.
Cangkriman menika cocog kangge
pamulangan wonten SMP. Amergi SMP menika nembe pengenalan dasar, menawi wonten
SMA sampun ngantos tataran ingkang nginggil.
Panutup
A.
Simpulan
1.
Unda-usuking
basa jawa iku ana 8 tataran, yaiku : Ngoko, ngoko-andap, madya, krama, krama
inggil, krama desa, lan basa kasar.
2.
Jinise
Tembung Jawa ana 10, yaiku : Tembung aran, tembung watak, tembung kriya,
tembung panerang-wasesa, tembung sesulih, tembung wilangan, tembung
ancer-ancer, tembung pangiket, tembung panyilah, tembung sabawa.
3.
Tembang
macapat ana 11, yaiku : Kinanti, pucung, asmaradana, mijil, maskumambang,
pangkur, sinom, dandanggula, durma, gambuh, megatruh. Tembang macapat iku
kaiket dening guru lagu, guru wilangan, lan guru gatra.
4.
Tembung
garba (sandi) iku lumrahe tinemu ana ing Kasusastan kang sinawung ing tembang.
Samangsa ana gatra kang kakehan guru-wilangane, pangripta bisa ngelong cacahe
wilangan iku sarana nggarba tembung loro utawa luwih kang dumunung ana ing
gatra mau.
5.
Tembung
saroja yaiku tembung rangkep kang pada tegese utawa meh pada tegese dianggo
bebarengan.
6.
Tembung
entar, tegese : tembung silihan. Tembung kang ora kena ditegesi mung sawantahe
bae.
7.
Cangkriman
iku tetembungan utawa unen-unen kang kudu dibatang maksute. Tembunge liya
capeyan utawa badean (bedekan).
B.
Saran
Menika
ingkang saged kula andharaken, menawi kathah kekirangan nyuwun pangapunten.
Wontenipun andharan menika mugiyo saged dadosaken pamanggih dhateng ingkang
betahaken lan mugi-mugi saged ndamel referensi dhateng calon guru ing masa
depan. Sanesipun kita dados Mahasiswa basa lan sastra jawa boten namung
mangertosi lan paham dhateng pamulangan menika, ananging kedah saged
ngandharaken babagan ingkang wigati dhateng pamulangan wonten ing
sekolah-sekolah, amergi kita menika calon guru.
sumber NGENGRENGAN
KASUSASTRAAN DJAWA
Tidak ada komentar:
Posting Komentar